Alle firmaer – store som små – har en hjemmeside. Det er næsten umuligt at undgå i en moderne verden, og det er en rigtig god måde at vise, hvem man er, og hvad man kan. Det er dog ikke kun virksomheder, det er også det offentlige. Her kan borgere finde informationer om alt, lige fra deres kommune til SU.
Men når din virksomhed når en vis størrelse, så er en hjemmeside ikke altid nok, og her kommer intranettet ind. Det er det interne net, som alle medarbejdere kan tilgå, og hvor det er muligt at finde forskellige typer af information, som ikke har relevans for dem, der ikke er ansat.
Hvad det kan bruges til
På intranettet kan du have oplysninger om organisationen med interne kontaktoplysninger, billeder af de ansatte og eventuelle særlige kompetencer. Det kan for eksempel være ansatte, der kan flere sprog, eller som har kendskab til et særligt IT-program.
Det er også på intranettet, du kan samle oplysninger fra pressen, der kan have deres interesse. Så er det samlet et sted og er let tilgængeligt. For andre kan det være det sociale, der er vigtigt, og oplysninger om alt fra julefrokosten til en bowlingtur kan samles her.
Det kan også være en oversigt over kommende møder, messer med mere, der kan være relevant for en større skare af medarbejdere, og derfor har godt af at være samlet et sted til glæde for alle.
Endelig er intranettet der, hvor der kan samles viden. Hvis der er faste fraser, der benyttes i breve, guides til programmer, vejledninger til produkter eller udmeldinger fra ledelsen, så er intranettet et rigtig godt sted at have dem. Det er muligt at sende e-mails rundt, men de bliver let væk i mængden, og på den måde kan både vigtig viden og væsentlige informationer gå tabt.
Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænsen.